יום רביעי, 1 ביולי 2015

להתנסות באש חיה

כִּי לֹא נַחַשׁ בְּיַעֲקֹב וְלֹא קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל, כָּעֵת יֵאָמֵר לְיַעֲקֹב וּלְיִשְׂרָאֵל מַה פָּעַל אֵ - ל (פרק כג פסוק כג')


המגיד מדובנא מביא משל לשר צבא אחד אשר שמע כי בארץ רחוקה המציא אדם חכם משחה מיוחדת אשר כל המושח בה את גופו לא יזיקו לו שום כלי מלחמה לא חץ ולא חרב.

החליט השר להשיג את המשחה המופלאה, משום כך נסע אל אותה ארץ רחוקה וקנה את משחת הפלאים בממון רב. בדרכו חזרה לביתו פגש שודדים, הללו ירדו לעברו חיצים, אולם השר שהקדים ומשח את גופו במשחת הפלאים לא נפצע כלל...

כאשר ראו השודדים כי עומד מולם אדם שאינו נפגע מחציהם נבהלו ופנו לברוח. קרא להם השר ואמר להם: "עמדו ואל תפחדו בואו ואכבד אתכם ביין ובמגדנות"... "מדוע אתה נוהג עמנו כך"? התפלאו השודדים, "והרי עמדנו להרגך ובתמורה אתה גומל עמנו טובות"!?

"טובה גדולה עשיתם עימי" אמר השר, משום שמשחה נפלאה קניתי המסוגלת להגן על בעליה מפגיעה, אולם כל הדרך ניקר בליבי החשש שמא רימוני? אולי המשחה אינה מועילה כלל? אמנם יראתי לנסות אותה שמא באמת אינה מועילה ואפגע. ועכשיו שיריתם בי ולא נפגעתי, בטוח אני ביעילותה של המשחה ואוכל להתייצב כנגד אויבי ללא פחד!!

כן הוא גם הנמשל - סיים המגיד,

במשך כל השנים ידעו ישראל "כִּי לֹא נַחַשׁ בְּיַעֲקֹב וְלֹא קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל" הקסמים אינם שולטים בבני ישראל שהרי יעקב היה בבית לבן הארמי והיה לבן מתנכל ליעקב בקסמיו אולם לא היה יכול לו. אולם ידעו ישראל סגולה זו אך פחדו מלנסותה כי מי ירצה להכניס עצמו בסכנה?! והנה כאשר שלח בלק את בלעם לקלל ולהזיק לישראל בקסמיו ולא הצליח, אמר ה' לבלק: "טובה גדולה עשית עם בני ישראל עכשיו יודעים בני לבטח כי מובטחים הם בפני קסמים ולחשים שלא יזיקום!"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה