יום חמישי, 12 בפברואר 2015

העורך דין המועדף

אִם עַנֵּה תְעַנֶּה אֹתוֹ, כִּי אִם צָעֹק יִצְעַק אֵלַי, שָׁמֹעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתוֹ! (פרק כב פסוק כב')



עני אחד מר נפש סח את צערו לפני רבי ישראל מאיר הכהן בעל ה"חפץ חיים", וברצותו לנחמו סיפר לו ה"חפץ חיים" משל:
בעיר אחת גרו שני סוחרים עשירים גדולים, ראובן ושמעון. לימים העלילו עליהם עלילת שווא כי חטאו למלכות וזייפו שטרי כסף, ומשום כך הוטלו ראובן ושמעון אל בית הכלא עד לזמן משפטם. בני משפחותיהם ניסו ככל שביכולתם להציל את קרוביהם, ולשם כך שכרו עורכי דין מן הטובים במדינה, ואף לא חסכו תשלום שוחד ושלמונים מפקידי המלך כדי להמתיק את דינם. מאמצים אלו עלו ממון רב שכילה כמעט את כל רכושם של השניים, עד שלבסוף נשאר ראובן עם סך של עשרים אלף רובל ושמעון עם אלפיים בלבד. משהגיעה שעת המשפט, התייצבו סנגוריהם של השניים לפני השופטים. לראובן עמד סניגור בכיר מטובי המשפטנים שבמדינה, ואולם לשמעון עמד כסניגור שר בכיר משרי המלך!

ביושבם על ספסל הנאשמים גחן שמעון ולחש על אוזנו של ראובן: "מצבך טוב ממצבי! כיוון שנשאר לך פי עשרה מכספי תוכל תמיד לחזור ולעסוק במסחר ואולי אף להתעשר שנית"... "טועה אתה", החזיר ראובן בלחישה. "אמנם נשאר לך כסף מועט, אולם סיכוי טוב לך לצאת זכאי בדין כיון שלטובתך טוען שר משרי המלך, ואילו אני, אומנם כסף רב לי מאשר לך, אולם מי יכול להבטיח לי כי אצא זכאי בדין"?..

כן הוא הנמשל, אמר ה"חפץ חיים" לעני, כסף אמנם אין ברשותך, אך הקב"ה בכבודו ובעצמו עומד לימינך, שכך נאמר בתהילים: "כִּי יַעֲמֹד לִימִין אֶבְיוֹן לְהוֹשִׁיעַ מִשֹּׁפְטֵי נַפְשׁוֹ" (קט). כלום יש לך דבר גדול מזה? חשוב בעצמך, סיים ה"חפץ חיים" ומה תעדיף ממון כממון עשירים או זכות זו שהקדוש ברוך הוא עומד לימינך?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה