יום שני, 19 בינואר 2015

זמן חידוש הירח

וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר: הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים, רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה! (פרק ז פסוק ד')



כותב הרמב"ם: "כך אמרו חכמים: הראה לו הקב''ה למשה במראה הנבואה דמות לבנה ואמר לו כזה ראה וקדש" (הלכות קידוש החודש א, א'). ומשה רבינו לאחר שלמד מהקב"ה את כל סודות קידוש החודש ורזי חידוש הלבנה, העביר את זה על פי כללי העברת התורה שבעל פה לחכמי ישראל והם לחכמים  בדורות שאחריהם.

בתקופת המשנה והתלמוד היו מקדשים את החודש על פי עדות של שני עדים שראו את המולד החדש של הלבנה.  העדים  היו מגיעים  לבית הדין הגדול, והיו מעידים בפניהם שראו את הלבנה בחידושה. בית הדין היו חוקרים ומדקדקים בעדות שקבלו מהעדים, ואם היו נאמנים דבריהם, היו מכריזים על פי זה את יום ראש החודש.

במסכת ראש השנה (כה.) מובא שפעם אחת ביום ה-29 לחודש, היו שָׁמַיִם מעוננים וחשבו שרואים את דמותה של הלבנה מבין לעננים. באו עדים לבית הדין, ורצו לקדש את החודש. אך רבן גמליאל אמר להם שזה לא יתכן שראיתם את הלבנה עדיין. כי: "כך מקובלני מבית אבי אבא, אין חדושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה ו-73 חלקים".

מחישוב של דבריו של רבן גמליאל יוצא שמחזור שלם של לבנה לוקח לא פחות מ: 29.53059 יממות! [ראה חישוב במסגרת]. ורבן גמליאל מעיד שקיבל את זה בתורה שבעל פה מדורות קודמים שקיבלו מאבותיהם עד מתן תורה.

חישוב - מולד הירח

 

מעניין לבדוק את המספר שנתן לנו רבן גמליאל שחי לפני כאלפיים שנה, ללא שום כלים טכנולוגיים משוכללים, ולהשוות אותו למחקרים שנעשו בזמנינו על ידי חלליות ואמצעי מדידה משוכללים:

המדען הראשי של NASA ומנהל החלל האמריקאי Care Sagan, מביא בספרו
שבוצעה מדידה באמצעות פריזמת זכוכית שהניחו אסטרונאוטים אמריקאים על הירח, ובעזרת קרן לייזר הנשלחת מכדור הארץ אל הפריזמה, טלסקופים רבי עוצמה ושעון אטומי, גילו שאורך חידוש הירח ממולד למולד הוא: 29.530588 יממות!

מחקר מתקדם יותר אשר נערך לאחר כמה שנים בברלין-גרמניה, מסיק כי אורך חידוש הירח ממולד למולד הוא: 29.530589 יממות!  מחקר זה הולך וסוגר את חלקיקי השניה שבין תורת ישראל לבין המדע המודרני, שללא הכלים המשוכללים שקיימים היום לא היה יכול אפילו לנסות ולבדוק את הנתון המדהים הזה..

המחקר של נאסא:  29.530588



NASA - מולד הירח



המחקר בברלין:  29.530589



Berlin - מולד הירח



 דברי הגמרא:   29.53059



גמרא - חידוש הלבנה



מהי התוצאה היותר מדויקת??



אף  זוהי  ראיה  ברורה  שהתורה  שבעל פה היא מן השמים!



.



חידוש הירח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה